Matematika

Pavel Zoubek

K čemu mi někdy bude... 3. - Konečné posloupnosti a řady

Ve třetí části tohoto nepravidelného seriálu o využití středoškolských znalostí matematiky se podíváme na konečné a nekonečné posloupnosti a řady, a možná zklameme některé naše humanitně zaměřené přátele. Potřebují to taky.

10.5.2015 v 13:45 | Karma článku: 14.57 | Přečteno: 1824 | Diskuse

Pavel Zoubek

K čemu mi někdy bude... 2. - Goniometrie

Povzbuzen pozitivními ohlasy na včerejší článek, rozhodl jsem se, že se hned dnes pustím do pokračování. Rád bych se zaměřil na něco, co osobně považuji za jednu nejdůležitějších věcí v rámci středoškolské matematiky. Jde o funkce sinus, cosinus, tangens a cotangens.

17.5.2013 v 16:41 | Karma článku: 27.97 | Přečteno: 5961 | Diskuse

Pavel Zoubek

K čemu mi někdy bude... 1. - Komplexní čísla

V posledních dnech se vcelku diskutovaným tématem stala státní maturita z matematiky. Není divu, poměrně velké procento studentů u ní pohořelo. Čím je to způsobeno? V první řadě přirozeně tím, že středoškoláci matematice moc nerozumí a většina v ní nevidí žádný smysl. Ptají se (nutno dodat, že oprávněně): "K čemu mi tohle v životě bude?" Učitel mnohdy sám neví a jen krčí rameny. Proto jsem se rozhodl začít psát tento nepravidelný blogový seriál, abych dal studentům, rodičům i učitelům alespoň malý přehled o tom, jaké jsou praktické aplikace jednotlivých oblastí středoškolské matematiky. Dnes se podíváme na komplexní čísla.

16.5.2013 v 14:51 | Karma článku: 35.53 | Přečteno: 9752 | Diskuse

Pavel Zoubek

Kde udělali soudruzi z ministerstva chybu

Po reakcích některých čtenářů na můj předchozí článek a po včerejší velmi plodné debatě s jedním mým kamarádem jsem se rozhodl tématicky navázat na svůj včerejší článek a vysvětlit, proč kontrola správnosti podpisů na kandidátkách uchazečů o prezidentské křeslo nebyla v souladu se zákonem. Tentokrát nepůjde o žádné výpočty, přestože to má se statistikou mnoho společného.

30.11.2012 v 14:47 | Karma článku: 20.76 | Přečteno: 1168 | Diskuse

Pavel Zoubek

Počítání podpisů očima matematika

V poslední době se často hovoří o způsobu, jakým ministerstvo vnitra počítalo podpisy občanů na kandidátních listinách jednotlivých uchazečů o post prezidenta republiky. Pojďme se společně podívat, jak by to vypadalo, kdyby jejich metodiku nenavrhoval úředník, ale matematik. Pozor - následující článek obsahuje čísla, matematické vzorce a výpočty. Viewer discretion is advised.

29.11.2012 v 20:00 | Karma článku: 27.53 | Přečteno: 2559 | Diskuse
Počet článků 9 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2816

Jsem vývojář webových aplikací, matematik, skeptik, filosof, obhájce feminismu a lidských práv. Tedy slovy někoho jiného asociál, podivín, zmanipulovaná ovce, žvanil, podpantoflák a sluníčkář.