Děkujeme za pochopení.
P25a47v97e28l 43K24r77e22j34č28í11ř
Tak s počítačovou 3D grafikou jsem si hrál docela dost a komplexní čísla tam opravdu nepotřebujete. Na všechno stačí obyčejná matice 4x4 reálných čísel.
P69a37v63e51l 38Z30o40u44b76e82k
Ano, ono to je v tom totiž schované. Násobení sloupcového vektoru [a,b] maticí 2x2 ve tvaru [[cos(x), -sin(x)],[sin(x),cos(x)]] (kterou tam máte při rotaci vždy v nějaké vhodné bázi někde schovanou jako submatici) je ve skutečnosti násobení čísla a+i*b komplexním číslem cos(x)+i*sin(x). Je to naprosto totéž, rozdíl je pouze ve formalismu.
R16o36m81a56n 75Č64e84r51v97e26n84k19a
Podle nadpisu jsem se těšil na obsah blogu, ale když jsem hned na začátku narazil na "Komplikace přišly, když se někdo pokusil spočítat délku úhlopříčky ve čtverci. Dnes víme, že je to odmocnina ze dvou krát délka strany" začaly mě jímat mdloby. Nevím jak vy, ale nás na ZŠ učili poučku pro výpočet úhlopříčky pravoúhlého trojúhelníku jako "součet čtverců nad oběma odvěsnami rovná se součtu čtverců nad přepononou". Tudíž délka úhlopříčky ve čtverci je odmocnina ze dvou krát druhá mocnina délky strany.
Koukám, že komplikace přišy a u někoho už zůstaly
A24l71e71n98a 21V15e74s41e46l55á
No a protože odmocnina ze součinu je rovna součimu odmocnin, tak platí, že vaše odmocnina ze (dvou krát druhá mocnina délky strany) je totéž jako autorčina (odmocnina ze dvou) krát délka strany.
J96a72n 48P27a91v37e23l
Komplexní čisla budou absolutní většině lidí k ničemu. Stejně jako většina vědomostí získaných ve škole. Školy pracují na tom principu, že nevědí co z nás bude (a většinou to nevědí ani sami žáci). Proto hustí do žáků spoustu věcí které jim k ničemu, krom všeobecného rozhledu, nebudou. Nicméně, až se člověk zaměří na svůj obor, bude mít jednak znalosti z daného oboru, jednak si bude schopen dát věci do souvislosti a i chápat jednodušší věci mimo svůj obor. Tohle platí pro všechny stupně vzdělání. Základní, střední i vysoké školy. Jen ten balast co se učíme na vysoké je specializovanější a je ho méně.
Lidé budou vždy pyskovat proti takhle širokému vzdělání. Někdo považuje za zbytečnost komplexní čísla (matematiku), jiný dějiny, další fyziku. Mají pravdu, pro ně to je skutečně zbytečné. Nicméně, lepší systém školství ještě nikdo nevymyslel. Většina lidí na střední neví co chce dělat a velké procento o tom nemá páru ani na vejšce. Učte pak někoho specifické vědomosti když neví co chce.
P91a81v23e54l 65B41a77c23í35k
Podle mě jsou z lidského hlediska věci s reálnou hodnotou ty nejméně významné. Tím netvrdím, že pravda má imaginární hodnotu.
V45l50a50d94i81m72í73r 83V65o84l49k29o
...jsem sym učitelky matematiky...to je téměř životní stigma...prošel jsem od 5. třídy matematickou třídou přes matematický gympl a animatika na VŠB ("baňa") nebyla dávačka...i když přímo řadu věcí nepoužiju,tak vypěstovaná schopnost myslet abstraktně mi pomohla mockrát a už i vydělala dost peněz...matika = kondice mozku....sama nestačí...musíte najít pro myšlení tržní uplatnění...ale jak ho máte, je jrho raketovým motorem...dnes lituju jen, že jsem ji nedřel daleko tvrději
H13e70l59e14n49a 51H44e49j78d88u45k41o49v82á
No dávačka v matematických disciplínách na bani nebyla, ale profesoři, docenti a další pedagogové nás přesvědčili,že matematice učiti a ji pochopiti je nezbytné a prospěšné pro naši kůru mozkovou, aby byla použitelná. Po dobu mých studií měla,ale předpokládám, že má dodnes, katedra matematiky vysokou úroveň, bohužel v normalizační době někteří pedagogové byli odejiti, a to i přes vysokou snahu šéfa katedry a současně i rektora Prof. Hajkra se jejich setrvání na katedře nepodařilo obhájit. Souhlasím s Vámi, že vypěstovaná schopnost abstraktně myslet je velkou devizou pro profesionální život a to více či méně v jakémkoliv oboru.
J83a10r61o34s61l73a21v 40C40h11u59d77á12č95e31k
Objevil jsem Váš blog až dnes a Vaše články se mi líbí.
J71a36r87o41s74l43a81v 55C98h84u62d25á79č64e71k
Dovedete psát dostatečně přesně a přitom srozumitelně. Toto umění je dar. Přeji Vám vytrvalost a mnoho úspěchů v popularizaci matematiky na Vašem blogu.
Š48t47ě28p16á73n 62B34i55c63e90r86a
Problém s matematikou vidím v tom, že přírodopis nebo zeměpis může studentům vykládat vystudovaný pedagog, u matematiky by to však měl být matematik a nejen pouhý pedagog. Protože přívést žáky k pochopení dokáže jen ten, který problematiku pochopil a ne jen nastudoval. Při dnešní převaze žen ve školství, bych rád věděl, kolik učitelek se v matematice vyzná aspoň natolik jako autor blogu.
H47e48l89e47n33a 97H64e67j77d31u13k20o68v56á
Máte zcela pravdu, skutečně záleží na tom, kdo matematiku učí a také jak. Měla jsem dědečka - učitele matematiky, který když jsem tehdy soudružkou učitelkou byla ve čtvrté třídě prohlášena za neschopnou se matematice naučit, mě matematickými hříčkami nejen počítat naučil, ale vzbudil ve mě zájem o matematiku tak, že moje další vzdělávání bylo ve znamení matematiky a alespoň částečné pochopení této krásné vědy mi velmi pomáhá po celý pracovní život a to i přesto, že i když se více než 20 let zabývám oborem, který na první pohled matematiku "zdánlivě" nepotřebuje, tak jsem ráda, že tyto dovednosti jsem získala, usnadnily mi výrazně rozhodování při řešení pracovních problémů a úkolů.
P44a27v44e43l 54P61o65k69o23r32n87ý
K čemu jim bude? Naučí se místo okecávání i přemýšlet a neskončí s Alzheimerem. A kdyby uměli u maturity aspoň matiku ze zákaldní školy... Třeba trojčlenku, cache je na souřadnicích 15,5 stupňů, kolik je to stupňů a minut:
P69a34v10e80l 56H10a44m93p74l
kéž by to bylo tak jednoduché a přímočaré. Tchán kdysi prováděl optimalizaci kolejové přepravy, vyhodnocoval ekonomiku nákladní přepravy pro celé Německé dráhy (DB) a uměl věci, na které já jenom zíral. A stejně skončil s Alzheimerem.
J73a74n 88R76ů50ž45i37č59k59a
Asi takhle... Studentovi trvale udržitelné ekumenie nebude matematika k ničemu. Po absolutoriu ovšem nebude k ničemu on.
O72n64d86ř30e30j 67Š26r92u78b13a52ř
Problem se stredoskolskou matematikou je v tom, ze baziruje na prikladech misto vysvetleni principu.
J72a86r60o19s74l69a45v 66T87a35c64h53o98v15s17k74y
Ja bych ty priklady nezavrhoval. Kdyz blbe spocitate most a on spadne, tak se taky nemuzete vymlouvat na to, ze postup byl dobre a stala se jen nepodsatna numericka chyba.
Žebříčky
- Karel Trčálek
Lidem, majícím radost z teroristického útoku v Krasnogorsku, opravdu rozumím
- Ivana Dianová
Billa šok
- Milena Zelenková
Rómové se bouří před brněnským soudem
- Josef Nožička
Lidem, majícím radost z teroristického útoku v Krasnogorsku, opravdu nerozumím
- Blog Info
Blogy projdou zásadní změnou, podívejte se jakou
- Irena Fuchsová
Můj život s Kukurou
- Martin Mařák
PRO na Malém rynku
- Ondřej Šebesta
Základní pilíře populismu a generál na Hradě
- Jan Pražák
Mají mít staří lidé přednost?
- Miroslav Václavek
Hnutí ANO a jeho majitel Andrej Babiš jsou bezpečnostním ohrožením České Republiky
- Milena Zelenková
Rómové se bouří před brněnským soudem
- Josef Nožička
Lidem, majícím radost z teroristického útoku v Krasnogorsku, opravdu nerozumím
- Markéta Šichtařová
Návod na opravu naší ekonomiky
- Karel Trčálek
Lidem, majícím radost z teroristického útoku v Krasnogorsku, opravdu rozumím
- Ivana Dianová
Billa šok
- Petr Hannig
Nejistota ve všem
- Vladimír T. Gottwald
Úsměvy a úšklebky CXXXII. (o jilmové aleji a vytížné Sněmovně)
- Irena Fuchsová
Můj život s Kukurou
- Ladislav Pokorný
Vláda by měla zvážit nařízení, kterým bude stanoveno, že v Česku se už žije líp
- Miroslav Václavek
Hnutí ANO a jeho majitel Andrej Babiš jsou bezpečnostním ohrožením České Republiky